TDI problemen VW AUDI SEAT SKODA
Heeft een VW, Seat, Skoda of Audi waar misschien de zogenaamde 'sjoemel' software in te vinden is? Wat gebeurt er nu dan? Staat u na een aantal kilometer stil met de auto of moet u niet meer verder rijden? Voordat u beslissingen gaat maken eerst even checken of het wel om ook uw auto gaat.

In de afgelopen 8 jaar zijn er van de VAG groep auto’s afgeleverd met een TDI-motor die aan de Euro5-norm voldoen. Bepaalde auto’s van Volkswagen zelf, maar in ieder geval ook modellen van Audi, Seat en Skoda hebben de sjoemelsoftware aan onder de motorkap. Volgens Pon betreft het vooral bedrijfsauto's die nog in voorraad bij de VW dealers staan. Auto’s met deze dieselmotoren die al goedgekeurd zijn voor de Euro6-norm en dus nu nog in de showroom staan hebben deze software waarschijnlijk niet.

Pon heeft een website in het leven geroepen voor de consument om te checken of ook hun auto onder de verkeerd afgesteld software gaat, je kan hiervoor naar:

• Volkswagen diesel software? Vul hier u chassisnummer in.

• Audi diesel software? Vul hier u chassisnummer in.

• Seat diesel software? Vul hier u chassisnummer in.

• Skoda diesel software? Vul hier u chassisnummer in.

Staat uw auto er niet tussen? Geen problemen dus! Lekker door blijven rijden en de beurten netjes bijhouden. Staat uw auto er wel tussen? Geen paniek, er is tot op heden geen probleem waargenomen gezien de veiligheid van u of de inzittenden. Volkswagen zal via uw dealer de sjoemelsoftware gaan verwijderen.

Blijkt het dat VW ook in Nederland de software geactiveerd heeft in tests, dan kan het zijn dat een aanpassing door Volkswagen, Audi, Seat, Skoda geringe negatieve gevolgen heeft voor het verbruik en/of de prestaties. Dit is overigens nauwelijks merkbaar bij uw auto, dit gaat om enkele procenten. Je kunt de aanpassing aan je VW, Seat, Skoda of Audi overigens ook weigeren.

Wij van Autopar verwachten overigens niet dat uw auto minder waard wordt van dit probleem met de software. Het schandaal kan een negatieve impact veroorzaken op de betrokken auto's en de merken, als de VAG groep het netjes en snel oplost en wanneer de media aandacht weer afneemt zal dit snel bijtrekken. De auto's verliezen verder niet aan kwaliteit en consumenten zullen daardoor van de VAG groep blijven afnemen.